Śląskie bada rynek wydarzeń biznesowych

Data publikacji:
11 Czerwiec 2024
Odsłuchaj tekst

Silesia Convention Bureau opublikowało raport z badania strony podażowej rynku wydarzeń biznesowych w województwie śląskim. To pierwsze tego typu badanie w Polsce.

11 czerwca 2024 roku podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Silesia Convention Bureau zaprezentowano najważniejsze wnioski z badania rynku wydarzeń biznesowych. Projekt badawczy trwał kilka miesięcy i wzięło w nim udział prawie tysiąc obiektów z regionu,  w których realizowane są różnego rodzaju spotkania biznesowe. Województwo śląskie jako pierwsze w Polsce zostało przebadane w zakresie potencjału turystyki biznesowej pod kątem dostępnych obiektów wydarzeń biznesowych. Żaden inny region nie przeprowadził do tej pory badania o takim zasięgu.   

Raport stanowi pierwsze tak szerokie spojrzenie na przemysł spotkań w województwie śląskim ze wskazaniem specyfiki poszczególnych subregionów. W ramach badania analizie poddano 967 obiektów pod kątem ich materialnego potencjału do organizacji wydarzeń biznesowych. Wśród nich znalazły się obiekty noclegowe, centra konferencyjne i wystawiennicze, obiekty kulturalne, sportowe, szkoły wyższe i placówki edukacyjne oraz lokale gastronomiczne.

Z badań wynika, że województwo śląskie posiada 184 530 siedzących miejsc konferencyjnych w obiektach wydarzeń biznesowych, a średnia liczba siedzących miejsc konferencyjnych w jednym obiekcie wynosi 190,83. Najwięcej miejsc konferencyjnych w regionie (30 proc.) znajduje się w obiektach noclegowych (55 991), a obiekt z największą liczbą miejsc konferencyjnych posiada 5 524 siedzących miejsc konferencyjnych i zlokalizowany jest w subregionie południowym. Centra kongresowe dysponują największą średnią liczbą miejsc konferencyjnych – 476,67. W stolicy regionu Katowicach znajduje się największy obiekt wydarzeń biznesowych w Polsce – Międzynarodowe Centrum Kongresowe wraz ze Spodkiem pomieści 26 000 osób – mówi dr Krzysztof Ceślikowski z Wydziału Zarządzania Sportem i Turystyką Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

Jak czytamy w raporcie województwo śląskie cechuje bardzo wysoki potencjał społeczno-gospodarczy (12 % PKB kraju)  i doskonała dostępność komunikacyjna (w przypadku dostępności drogowej i kolejowej jest ona najlepsza w Polsce). Obiekty mogące służyć do organizacji różnego wydarzeń są mocno rozproszone przestrzennie po województwie, co odróżnia woj. śląskie od innych regionów z mocno zcentralizowaną bazą wokół miast i aglomeracji.  Atrakcyjność województwa śląskiego dla turystyki biznesowej jest wzmacniana ogólną atrakcyjnością turystyczną, wynikającą z bogatych i zróżnicowanych walorów kulturowych oraz przyrodniczych.

Charakterystyczną cechą województwa śląskiego jest też wysoki poziom zagospodarowania turystycznego (np.  jeśli chodzi o gęstość bazy noclegowej o standardzie 4 i 5 gwiazdkowym). Na tle innych województw baza noclegowa o tym standardzie w województwie śląskim jest też bardziej rozproszona. Stwarza to możliwości organizacji wydarzeń biznesowych o różnym charakterze na terenie całego województwa.

Wnioski płynące z raportu są dla nas cenną informacją jak wykorzystać mocne strony regionu i jego zaplecze do rozwoju turystyki biznesowej i jej promocji na rynku krajowym i zagranicznym. Wreszcie znamy skalę liczbową tego typu obiektów. Warto podkreślić, że najmocniejszą stroną naszego regionu jest istnienie bazy do organizacji wydarzeń na obszarze całego województwa. Każdy z subregionów ma jednak swoją specyfikę – północ i południe, czyli Jura i Beskidy wraz ze Śląskiem Cieszyńskim to świetne miejsca na organizację wydarzeń typu incentive travel i mniejszych spotkań biznesowych, zaś centrum regionu wraz z największymi obiektami konferencyjnymi w kraju daje możliwość przyjmowania najbardziej licznych wydarzeń – mówi Agnieszka Sikorska, dyrektorka Śląskiej Organizacji Turystycznej i general manager Silesia Convention Bureau.

Na zlecenie Silesia Convention Bureau badanie zrealizowało Centrum Badań i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach przy współpracy z Akademią Wychowania Fizycznego w Katowicach. Obie uczelnie są członkami konsorcjum Silesia Convention Bureau. Realizacja badania stanowiła niemałe wyzwanie ze względu na specyfikę branży wydarzeń biznesowych. Jednak dzięki zaangażowaniu i determinacji całego zespołu Centrum Badań i Rozwoju oraz bezcennej współpracy Silesia Convention Bureau, udało się zgromadzić  967 efektywnie wypełnionych ankiet. W efekcie mamy za sobą bardzo szerokie badanie uwieńczone sukcesem w postaci pierwszego takiego raportu na tak zakrojoną skalę. Raport ten dostarcza nie tylko cennej  wiedzy na temat rynku wydarzeń biznesowych w województwie śląskim, ale również stanowi solidną podstawę do dalszych działań, chociażby badań od strony popytowej – mówi dr inż. Kamila Bartuś, dyrektor Centrum Badań i Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Raport dostępny pod linkiem https://tiny.pl/d1vwh

 

 

Twoja ocena:
Ocena: 5.0 (Oddano 1 głosy)
Wyświetlenia:  77