W dniach 3–6 września 2024 roku przedstawiciele Silesia Convention Bureau wzięli udział w trzeciej edycji projektu Spotlight on Poland, która odbyła się we Wrocławiu. Wydarzenie to, organizowane wspólnie przez Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP), Polską Organizację Turystyczną (POT) oraz Poland Convention Bureau (PCB), przyciągnęło uwagę ekspertów branży spotkań i turystyki z całego świata. Celem tego przedsięwzięcia było nie tylko promowanie atrakcji turystycznych Polski, ale również zacieśnienie relacji między przedstawicielami branży spotkań z Polski i zagranicy.
Wrocław, który w ostatnich latach dynamicznie rozwija się na arenie międzynarodowej, odnotował awans o 23 miejsca w prestiżowym rankingu ICCA, zajmując w 2023 roku 163. pozycję. Z międzynarodowym lotniskiem, nowoczesnym zapleczem konferencyjnym oraz rozwijającą się infrastrukturą hotelową, miasto coraz częściej przyciąga organizatorów międzynarodowych wydarzeń i kongresów.
Spotlight on Poland składało się z dwóch głównych części: otwartej konferencji branżowej oraz kilkudniowego FAM TRIP-u, w którym udział wzięli zagraniczni "hosted buyers" z krajów takich jak Włochy, Wielka Brytania, Niemcy, Norwegia, Korea Południowa, Rumunia i Węgry. W ramach FAM TRIP goście mieli okazję doświadczyć na własnej skórze unikalnych atrakcji regionu, w tym różnorodnej kuchni oraz możliwości, jakie oferuje Wrocław jako miejsce organizacji wydarzeń.
Wśród odwiedzonych miejsc znalazły się: Hotel Monopol, Hala Stulecia, Restauracja Tarasowa, DoubleTree by Hilton, Art Hotel, Piwnica Świdnicka oraz Hydropolis.
Ponadto, uczestnicy famtripu mieli okazję doświadczyć wyjątkowości Wrocławia, zwiedzając Stare Miasto z przewodniczką, odbywając nocną przejażdżkę zabytkowym tramwajem, podróżując meleksem po ulicach miasta oraz biorąc udział w nocnym rejsie statkiem po Odrze.
Kulminacyjnym punktem programu była konferencja, która odbyła się 5 września w hotelu Q Plus Wrocław Bielany. Tematyka tegorocznej edycji koncentrowała się na dwóch kluczowych zagadnieniach: roli sztucznej inteligencji w turystyce oraz znaczeniu zrównoważonego rozwoju i ESG w branży spotkań.
Paula Fanderowska otworzyła trzecią edycję konferencji Spotlight on Poland w imieniu Zarządu Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce. Podkreśliła, że Wrocław słynie z niesamowitej architektury, bogatej historii i tętniącej życiem atmosfery. Na zakończenie swojej wypowiedzi, życzyła wszystkim uczestnikom i zaproszonym gościom cennych spostrzeżeń oraz nawiązania znaczących kontaktów.
Aneta Książek, kierowniczka Poland Convention Bureau, Biura Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej, również zabrała głos podczas wstępu, wspierana przez humanoidalnego robota z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Robot Ameca odpowiedział na pytanie: "Jaka jest przyszłość turystyki?".
Pierwsza z debat, poświęcona tematowi „Turystyka w dobie AI: nowa rzeczywistość technologiczna – szansą czy zagrożeniem?”, zgromadziła ekspertów z różnych dziedzin technologicznych oraz turystycznych. W panelu dyskusyjnym udział wzięli:
Dyskusja koncentrowała się na wpływie sztucznej inteligencji na branżę turystyczną, potencjalnych zagrożeniach związanych z automatyzacją procesów oraz możliwościach, jakie AI oferuje w zakresie personalizacji doświadczeń turystycznych i optymalizacji organizacji wydarzeń. Panel otworzyła interaktywna prezentacja na temat praktycznych narzędzi wykorzystywanych w marketingu miejsc i przemyśle spotkań, którą poprowadzili Sina Bünte oraz Jarosław Marciuk.
Druga debata dotyczyła kluczowego tematu zrównoważonego rozwoju i ESG, czyli odpowiedzialności środowiskowej, społecznej i korporacyjnej. Panel otworzyła Agnieszka Rozwadowska z Fundacji Carbon Footprint, a w dyskusji udział wzięli:
Dyskusja dotyczyła praktycznych rozwiązań związanych z wdrażaniem polityk ESG w organizacji wydarzeń, wpływu na środowisko oraz wyzwań związanych z odpowiedzialnością społeczną w branży spotkań. Swoją historią na temat podróży pociągiem z Londynu do Wrocławia podzieliła się Anna Peters.
Moderatorami paneli byli Agnieszka Szymerowska, Dyrektorka Biura i Członkini Zarządu SKKP oraz Krzysztof Paradowski - partner i dyrektor kreatywny w BluExperience
Trzecia edycja Spotlight on Poland przyniosła wiele wartościowych dyskusji oraz nowych kontaktów biznesowych. Projekt nie mógłby się odbyć gdyby nie zaangażowanie licznych partnerów, wśród których były Polskie Linie Lotnicze LOT, Convention Bureau - Wrocław, Hala Stulecia, Hydropolis, Q Plus Hotel Wrocław Bielany oraz Wrocławska Organizacja Turystyczna.