W dniu 22 stycznia 2025 roku w Centrum Nauki Kopernik odbyło się jedno z kluczowych wydarzeń w kalendarzu Polskiej Organizacji Turystycznej – Poland Convention Bureau (POT PCB). W trakcie spotkania uroczyście wręczono rekomendacje dla Profesjonalnych Organizatorów Kongresów (PCO), Profesjonalnych Organizatorów Podróży Motywacyjnych (ITC) oraz miejskich i regionalnych Convention Bureaux na lata 2025-2026. Druga część spotkania to specjalna sesja „Laboratorium Twórców”. Tym razem zaproszono ekspertów z IMEX Group – organizatorów jednych z najważniejszych targów przemysłu spotkań, takich jak IMEX Frankfurt i IMEX America.
Polska Organizacja Turystyczna uhonorowała 21 podmiotów gospodarczych oraz 9 miejskich i regionalnych convention bureaux w ramach programu rekomendacji biur convention, profesjonalnych organizatorów kongresów oraz podróży motywacyjnych.
Od ponad 20 lat Polska Organizacja Turystyczna realizuje programy rekomendacji, które odgrywają ważną rolę w przyciąganiu międzynarodowych wydarzeń do Polski. Po pozytywnej weryfikacji dokumentów złożonych do programu certyfikaty na lata 2025-2026 przyznano dwudziestu jeden podmiotom gospodarczym (niektóre w podwójnej kategorii) oraz dziewięciu convention bureaux. W gronie wyróżnionych znalazły się również cztery nowe podmioty: Dream Events (Katowice), Work Group (Wrocław), Bydgoszcz Convention Bureau oraz Silesia Convention Bureau.
Prezes POT, Rafał Szmytke, w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie tego programu: „Cieszy nas bardzo fakt, iż rekomendowane podmioty wykazują się licznymi działaniami świadczącymi o ich profesjonalizacji, takimi jak certyfikaty i członkostwo w stowarzyszeniach czy organizacjach międzynarodowych, nagrody branżowe, a także działania podejmowane w duchu zrównoważonego rozwoju.”
Rekomendowane przez POT convention bureaux i podmioty gospodarcze specjalizujące się w organizacji wydarzeń mogą liczyć na wsparcie ze strony Poland Convention Bureau POT w zakresie udziału w targach, a także szkoleniach i wydarzeniach branżowych w kraju i za granicą. Serdecznie gratuluję wszystkim wyróżnionym i życzę wielu sukcesów w pozyskiwaniu spotkań i wydarzeń do Polski. Jednocześnie dziękuję Centrum Nauki Kopernik, za wsparcie i współtworzenie dzisiejszego interaktywnego Laboratorium Twórców” – dodał Prezes POT.
Po ceremonii wręczenia rekomendacji uczestników powitała dr Ilona Iłowiecka-Tańska, Dyrektor Programowa ds. Innowacji w Centrum Nauki Kopernik. W swoim wystąpieniu podkreśliła znaczenie współpracy sektora turystycznego z instytucjami naukowymi i kulturalnymi.
Następnie Aneta Książek, kierowniczka Poland Convention Bureau POT, zaprezentowała plany i inicjatywy na rok 2025. Wśród najważniejszych działań wymieniła programy wsparcia, mające na celu promocję polskiej branży spotkań na rynkach międzynarodowych. Podkreśliła również kluczową rolę PCB w budowaniu wizerunku Polski jako atrakcyjnej destynacji biznesowej, stanowiąc integralną część strategii Polskiej Organizacji Turystycznej.
Jednym z najważniejszych punktów programu na rok 2025 będzie reaktywacja Narodowego Programu Wsparcia dla Przemysłu Spotkań. W ramach wydarzenia w Centrum Nauki Kopernik podpisano porozumienie, którego sygnatariuszami byli przedstawiciele POT PCB, PLL LOT i SKKP. Uczestnikom zaprezentowano główne założenia programu, którego celem jest wsparcie branży spotkań w pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów i konferencji.\
Niespodzianką podczas wydarzenia była premiera piosenki „Let’s Talk Business” w aranżacji gospel, która w nowatorski sposób połączyła sztukę z marketingiem sensorycznym. Utwór został przygotowany we współpracy ze studentami Chóru Akademickiego Uczelni Vistula oraz ich opiekunką, Agnieszką Zińczuk. Amatorski zespół działający od 5 lat przy Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie to najbardziej wielokulturowy chór w Polsce - w swoich szeregach skupia chórzystów z ponad 20 krajów, głównie ze Wschodniej Europy, Azji i Afryki. Chór czerpie inspiracje z różnorodności zespołu, śpiewa przede wszystkim muzykę rozrywkową: pop, gospel oraz utwory musicalowe, ale w ich repertuarze nie brakuje także muzyki folkowej oraz klasycznej.
Piosenka „Let’s Talk Business” powstała trzy lata temu i została pierwotnie stworzona w wersji rockowej przez Briana Allana. Rok później pojawiła się jej nowa interpretacja, wykonywana przez zakopiańską artystkę Basię Giewont. Teraz przyszedł czas na kolejne pokolenie – studentów z Polski i zagranicy – którzy zaprezentowali wyjątkową, gospelową aranżację. Utwór „Let’s Talk Business” jest wykonywany podczas Muzycznych Poranków na największych wydarzeniach branżowych. Powstał z myślą o promocji Polski jako atrakcyjnej destynacji dla przemysłu spotkań, wykorzystując emocje i siłę muzyki do budowania pozytywnego wizerunku kraju.
Druga część wydarzenia została poświęcona warsztatom, prezentacjom i networkingu w ramach „Laboratorium Twórców”. Główną prezentację poprowadziły zaproszone ekspertki z IMEX Group: Suzanne Medcalf Mulligan (Head of Engagement) oraz Sophie Pink (Digital & Social Media Manager). W swoim wystąpieniu przedstawiły globalne trendy kształtujące branżę spotkań, dzieląc się doświadczeniami z perspektywy organizatora jednych z największych targów w tej branży (IMEX we Frankfurcie oraz IMEX America w Las Vegas).
Ekspertki opowiedziały, jak IMEX Group buduje zaangażowaną społeczność wokół swoich wydarzeń, kładąc nacisk na relacje i współpracę. Szczególną uwagę poświęciły roli Instagrama w strategii marketingowej IMEX - narzędziu, które wykorzystują do promocji wydarzeń, budowania marki oraz komunikacji z międzynarodową publicznością. Wskazały także na znaczenie autentyczności i wizualnego storytellingu w przyciąganiu uczestników i partnerów z całego świata oraz wspominały o wyjątkowych hashtagach #IMEXcited oraz #IMEXhausted. Ważną rolę w kreowaniu pozytywnego przekazu pełni muzyka i taniec.
W dalszej części Laboratorium Twórców uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpień polskich ekspertów. Jarosław Marciuk (PCB POT) zaprezentował temat „Instagramizacja treści promocyjnych dla branży spotkań”.
Mariusz Kosowski (Smart Photo Lab) podkreślił znaczenie emocji w kampaniach marketingowych, pokazując, jak ich świadome wykorzystanie może przyciągnąć uwagę odbiorców i zbudować trwałe zaangażowanie.
Część praktyczna wydarzenia obejmowała eksplorację interaktywnych wystaw Centrum Nauki Kopernik, co pozwoliło uczestnikom na doświadczenie nauki przez zabawę. Dodatkową atrakcją była wyjątkowa interakcja z humanoidalnym robotem AMECA, która podkreśliła, jak technologia może stymulować kreatywność i innowacyjność w organizacji wydarzeń.
Więcej oficjalnych zdjęć wkrótce. Fot. Grupa Deix
#PolandCVB #EventprofsLAB #IMEX25 #EventprofsPL
W kolejnej edycji pozytywną weryfikację dokumentów wymaganych do uzyskania rekomendacji Polskiej Organizacji Turystycznej na lata 2025–2026 uzyskały następujące firmy i instytucje.
Convention Bureau (miejskie i regionalne)
Professional Congress Organizers (PCO)
Incentive Travel Company (ITC)